Október 2018
Chlieb
Príprava kváskového chleba zaberá vela času, preto deti s ňou začali hneď počas ranných hier. Do misy spolu s pani učiteľkou navážili múku, vodu, pridali kvások a poriadne zamiešali. V druhej mise už mali nachystaný “štartér” po 12.tich hodinách. Zistili, že je plný bubliniek. Prisypali múku, soľ a rascu, naliali vodu a dali sa do miesenia. Misa kolovala medzi všetky deti, aby si každý vyskúšal, že je to poriadna robota. Takto nachystaný chlebík, musí ešte kvasiť. Pani učiteľka mala pripravenú ďalšiu misu, v ktorej bol chlebík vykvasený a pripravený na presun do ošatky. Tento bolo treba opäť poriadne premiesiť a vytvarovať bochník, čo niektoré deti poňali zodpovedne a miesili skutočne precízne. Vytvarovaný bochník vložili do ošatky a odložili na teplé miesto. Spoločne si zacvičili a posilnili sa pri desiate. Potom dostali do ruky pšeničné zrnko a v básni aj rozprávaním sa dozvedeli ako sa z neho stane múka, z ktorej pečieme chlieb, buchty, koláče. Pozreli si obrázky ako sa obilie sialo, žalo a mlátilo v minulosti a ako sa to robí dnes. Zaspievali a zatancovali si a zistili, že chlebík v ošatke od rána poriadne nakysol a je najvyšší čas dať ho piecť. Z upečeného chlebíka bola radosť veliká a všetkých lákal vôňou. Prvé kúsky ochutnali hneď po vychladnutí a zvyšok sa zjedol na druhý deň počas turistickej vychádzky na lúke.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Maľovanie v prírode - Land art
V malom lesíku v areáli školy sa deti zahrali na umelcov, ktorí tvoria svoje umelecké diela priamo v prírode. Z nájdených prírodnín – šišiek, konárikov, kamienkov, halúzok a listov spoločne vytvorili obraz. Ako prvé vzniklo slniečko, ku ktorému pribudol domček, postupne deti vytvorili plot a malú záhradku so stromami. Nápady prichádzali postupne a deti sa skvelo dopĺňali. Obraz dotvorili plyšovým mackom a tešili sa z výsledku. Pani učiteľky im povedali, že takéto diela môžu vydržať chvíľku, alebo dlhšie, ale nie sú stále a netreba byť preto smutný. Môže zafúkať vietor, ale padať dážď a dielo sa zmení. Ale tak je to v poriadku, ako v prírode - keď krásny kvet zvedne, alebo stromu opadajú listy. Teraz sa tešime zo spoločnej práce a z výsledku a nabudúce si urobíme niečo iné.
![]() | ![]() | ![]() |
Radosť z prírody v prírode
Deťom je v prírode najlepšie, preto školkári využívajú krásne prostredie okolia MŠ ku každodenným radostiam. Kúsok lesa hneď ako vyjdú zo škôlky nabáda k skúmaniu kôry stromov, šišiek, ihličia, zeme pod stromami. Deti zbožňujú zvieratá a ovečky na školskom dvore nemá len tak hocikto, deťom vždy rozžiaria očká. Dostávajú od nich pravidelnú dávku čerstvej trávy, pričom ju musia odtrhnúť a zistiť ako bezpečne im ju podať. Zisťujú, ktorá im chutí a že jablká si neprosia. Na školskom dvore pozorujú stromy a rozdiely medzi nimi, zmeny farby listov, zbierajú a ochutnávajú jablká, trénujú zostup z prudkého kopca ale aj lezenie hore. Tešia sa, keď to zvládnu samé a ak sa na to necítia, kopček obídu a skúšajú znova. Zo školského pozemku vedia cestička na blízku lúku, ktorá im ponúka nespočetné množstvo aktivít – zbierajú kvietky, kamienky, halúzky; kreslia s nimi na chodník, hľadajú si skrýše, vyhrabávajú a zahrabávajú zem, brodia sa veľkou trávou, naháňajú, alebo len tak voľne behajú. Trénujú rovnováhu chôdzou po spílených stromoch, pozorujú trávu a skúmajú ako vyzerá pod zemou. Všímajú si vtáky aj drobné chrobáčiky, hádžu kamienky do diaľky aj cez štrbinu do žľabu. Niekedy si len tak sadnú, alebo ľahnú a nerobia nič... Raz sa im podarilo pozorovať uja lesníka pri zvážaní dreva a ukladaní ho. Takmer ani nedýchali. Pobytom v prírode sa deti učia láske k prírode, podnecuje ich prirodzený pohyb, spontánnu hru, motivuje k skúmaniu, rozvíja predstavivosť, tvorivosť a spoluprácu.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Jablková štrúdla - oslava jesene
Deti sa učili o ovocí, doniesli si ovocie do škôlky. V školskej záhrade a za školou nazbierali jablká. V utorok pani učiteľka doniesla múku, škoricový, vanilkový a práškový cukor, hrozienka, vajíčka, valčeky, strúhadlo, škrabku, zásterky a šatky na hlavy. “Bude sa piecť štrúdľa!” Ukázala, vysvetlila, zaviazala zásterky a šatky. Deti počúvali, chytali, ovoniavali. A dali sa do práce. Vyskúšali si vaľkanie cesta. Emka ráno pozorovala pani učiteľku pri šúpaní jalka a kým deti vaľkali ona sústredene ošúpala celé jablko! Pri strúhaní jablka pani učiteľka deťom pomáhala, akurát Lukáško prekvapil svojou technikou a jablko dokázal strúhať sám. Adrianka s Katkou odstrihli papier z vanilkového a škoricového cukru a postrúhané jablká deti pocukrovali. Dokonca zvládli štrúdľu zavinúť. Karolínka, Andrejka, Lukáško štrúdle potreli vajíčkom, ktoré im Jakub a Miško poriadne roztrepali a štrúdle boli pripravené na pečenie. Adrianka pozametala múku a padnuté jablká, Jurko umýval taniere, valčeky aj stoly, Emka poukladala veci zo stola. A štrúdle putovali do jedálne na pečenie.
Na druhý deň si deti pospomínali na to, čo všetko uz v škôlke zažili, kde všade boli, čo sa naučili, ako pozorovali počasie, aké plody nám jeseň ponúka, zaspievali si pesničky o jeseni. A potom ich čakalo prekvapenie - Oslava jesene. Na stole mali nachystanú štrúdľu, ktorú si upiekli, kvaskový chlebík, jablká, jablkový džús. Ozdobený bol jesennými plodmi. Zaďakovali a pri počúvaní piesní sa hostili. Keď zaplnili brušká, zatancovali si a trošku sa pojašili. Dobrotami ponúkli pani riaditeľku, pani upratovačku, pani učiteľky z druhej triedy a predškolákov.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Úcta k starším
V mesiaci október sme spomínali na našich starých rodičov. S deťmi sme sa rozhodli navštíviť a ochotne pomôcť starkej Dulačkovej, ktorá nás príjemne privítala a pozvala k nej do záhrady. Deti usilovne pracovali. Zbierali jablká, hrabali lístie ktoré neskôr preniesli do kompostoviska .... Na záver sme jej poďakovali a popriali veľa síl.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Plody jesene
Jeseň pani bohatá,
farbí stromy do zlata,
Premaľúva celý sad ...
Deti vytvárali gaštankov na bábkové divadielko „Zubaté slniečko “.K jeseni taktiež patrí veľa ovocia a zeleniny ktoré si priniesli z domu. Jednotlivé ovocie a zeleninu krájali , robili z nej šaláty a na záver ochutnávali.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Čím chcem byť, keď budem veľký ?
K téme –povolania sme sa viac priblížili aj s našimi predškolákmi. Celý týždeň sme komunikovali o povolaniach, o ich úlohe a o tom, čím chcem byť keď budem veľký? Odpovede detí boli rôzne, jeden chcel byť maliar, druhý pekár, kuchár ... Spoločne sme si vyskúšali aj úlohu cukrárov, v ktorom sme pripravovali nepečený koláč. Deti ukladali na plech bebe keksy, miešali plnku, natierali ju, krájali ovocie. Hotové koláče sme odniesli do chladničky a na záver zjedli.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Šarkaniáda
Ktože sa to vyškiera, pozrite sa hore,
pestrí obri z papiera, je ich plné more.
Povoľ motúz zmotaný, vyletujú šarkany,
okaté a zubaté, v maľovanom kabáte.
K jeseni taktiež patrí veľa zaujímavých aktivít . Medzi najobľúbenejšiu pre našich škôlkárov patrí púšťanie šarkanov. Po náročnej turistickej vychádzke, sme si trošku oddýchli, načerpali nových síl a opäť vrátili do prírody. Počasie nám prialo, vetrík príjemne pofukoval a deti sa usilovali, aby im šarkan vyletel čo najvyššie k oblakom. Šarkaniáda bola príjemnou dopoludňajšou aktivitou plnou zábavy, smiechu a radosti ,nie len pre deti ale aj pre pani učiteľky.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Turistická vychádzka
16 .október -krásny jesenný deň , posledné teplé dni sme sa rozhodli tráviť v prírode . Spolu s rodičmi sme sa vybrali na turistickú vychádzku „Kozia diera“, ktorá je od našej materskej školy vzdialená len niekoľko kilometrov. Deti si prezerali krásy prírody , neprehliadli ani krásny výhľad na dedinu či choč . S menšími prestávkami to naši malí turisti výborne zvládli aj vďaka našim mamičkám ,ktoré pre nás pripravili malé občerstvenie .
![]() | ![]() | ![]() |